Okres przedszkolny to idealny moment na rozwijanie wrażliwości artystycznej młodego pokolenia. Dzieci w tym wieku są bardzo podatne na oddziaływanie różnymi rodzajami sztuki i rozwijanie własnej twórczości plastycznej. TEMAT: Dzieło malarskie – swobodna rozmowa z dziećmi połączona z działaniem.
CELE:
- uwrażliwienie na twórczość plastyczną;
- interpretowanie znaczeń obrazów;
- rozwijanie wyobraźni;
- odczytywanie obrazu przez jego formę, kolorystykę, światło, techniki;
- obrazowe tłumaczenie dzieła malarskiego;
- wyobrażanie, tworzenie na podstawie własnej wizji;
- kształcenie różnorodności podejścia do dzieła w muzeum;
CELE OPERACYJNE:
- dzieci potrafią interpretować znaczenie obrazu;
- potrafią odczytać obraz poprzez jego formę, kolorystykę, światłoi technikę;
- potrafią tworzyć na podstawie własnej wizji;
- mają rozwiniętą wyobraźnię;
METODY:
- słowna
- oglądowa
- zadań stawianych do wykonania
FORMY:
- praca z całą grupą;
- praca w grupach;
- praca indywidualna;
POMOCE: obrazki przedstawiające ogród, które dzieci namalowały dzień wcześniej, album” Malarstwo XX wieku”, widokówki z reprodukcjami serii portretów D. Muszyńskiej – Zamorskiej, reprodukcja obrazu Moneta „ Ogród w kwiatach”, odtwarzacz, płyta CD z utworem „ Poranek” Griega
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Zebranie dzieci przed tablicą, swobodna rozmowa na temat muzeum:
- wystawienie prac dzieci na temat ogrodu, rozpoznanie swojej, krótki komentarz dzieci na temat swojej pracy / kolorystyka, co przedstawia, technika wykonania pracy/
- czy dzieci znają miejsca gdzie rysunki i obrazy wiszą na ścianach?
- wyjaśnienie dzieciom słowa muzeum;
- obejrzenie albumu z reprodukcjami obrazów wiszących w Pałacu w Wilanowie – rozpoznanie na obrazach Sfinksa, Satyra.
2.Fotograficzne odtwarzanie dzieła sztuki:
Dzieci oglądają reprodukcję obrazu Moneta „ Kwiaty w ogrodzie’,wyjaśnienie pojęcia reprodukcja, wytłumaczenie dzieciom, że reprodukcje wiszą w muzeum. Objaśnienie dzieciom tytułu i nazwiska autora oglądanej reprodukcji oraz miejsca w którym ten obraz możemy podziwiać/ muzeum d, Orsay w Paryżu/ .Dzieci opisują reprodukcję a następnie porównują ze swoim obrazkiem – wyszukują podobieństwa i różnice np. „Ja narysowałem słońce, tego nie ma na obrazie.”, „ Ja narysowałem czerwone kwiaty; które są też na obrazie.”
3.Malowanie w powietrzu za pomocą niewidzialnych farb i pędzla „ Tajemniczego ogrodu” przy dźwiękach utworu „ Poranek” Griega.
4.Wchodzę do obrazu: - swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Co bym zrobił gdybym nagle wszedł do obrazu i co mogłoby się wydarzyć?
5.Jestem w obrazie- wypowiedzi dzieci na temat co mogę:
- zobaczyć,
- usłyszeć,
- dotknąć,
- poczuć,
- spróbować
6.Czytanie dzieła: dzieci pracując w grupach oglądają serię reprodukcji obrazów Muszyńskiej – Zamorskiej a następnie kolejno grupa po grupie określają:
- kolorystykę obrazu,
- wybierają dominujący kolor,
- światło i cień,
- linie i kształty,
- techniki malarskie: kreski, kropki, krzywe, obwódki, plamy itp.,
- nastrój,
- nadają swój tytuł.
7. Podsumowanie zajęcia:
- Co to jest reprodukcja?
- Gdzie znajdują się dzieła sztuki?
- Co jeszcze oprócz obrazów można zobaczyć w muzeum?
Konspekt opracowała Paulina Kret |